vrijdag 20 juli 2012

Stage

Vanaf schooljaar 2011-2012 gaan ze komen. De scholieren. ‘Hoera’ denkt u nu. Ze komen weer. Maar nee, ze komen niet gewoon plukken en snijden en knippen, zoals vroeger. Ze komen op maatschappelijke stage.
Hier en daar proberen scholen en agrarische bedrijven het alvast een beetje uit. Zo lees ik op de site van LTO Noord Porjecten dat scholieren tuinders hebben geholpen met de voorbereidingen op Kom in de Kas en met het rondleiden van bezoekers – wat volgens mij dan toch neerkomt op de slechtziende die de blinde leidt. Er hebben scholieren een kerststukje gemaakt op een sierteeltbedrijf en dat naar eenzame ouden van dagen gebracht. En er hebben er een halve week gelogeerd bij een melkveehouder.
In Gelderland was een van de agrariërs zo slim de scholieren te laten werken aan het onderhoud van zijn boerencamping en ze wat fruit te laten plukken. Op het randje. Want het mag natuurlijk niet te veel op werk gaan lijken. Dat maak ik althans op uit het feit dat LTO Noord nog aan het studeren is op manieren om ook maatschappelijke stages te bedenken voor tomaten- en komkommerbedrijven. Waar immers alleen maar gewerkt wordt.
Waar moet het dan eigenlijk wél op lijken? Het moet de kinderen kennis laten maken met de maatschappij. En als werken daar anno 2011-2012 niet meer bij hoort, dan is het tegen die tijd met de crisis wel heel erg érnstig gesteld. Dus ik zou toch zeggen: hupsakee, naar de serieuze tuinbouwbedrijven ermee. 
En anders mogen ze altijd nog een weekje bij mij komen logeren.
Rik Prikkel
25/2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten