vrijdag 20 juli 2012

Gastouders en huiskamersfeer

Een nieuwe modekreet is ‘Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg’. Beroepssprekers op gelikte symposia vuren dat aforisme met gretigheid op hun publiek af. Ze bedoelen: ‘Jij moet veranderen, anders wordt het nooit wat met je!’.
Nou doe ik al jááááren wat ik daarvoor ook al jááááren heb gedaan. En ik krijg toch lang niet altijd wat ik eerder kreeg. Dus die uitspraak is aantoonbare onzin. Maar ja, je trekt het je toch aan. Dus ik dacht bij het lezen van de krant: laat ik nou eens een artikeltje lezen waar ik anders achteloos aan voorbij was gegaan. Wie weet levert het een nieuw gezichtpunt op.
Het werd een stuk over de nieuwe regeling voor gastouders. En verdomd, ik kreeg er een geinig idee bij. Ik meende zelfs een gat in de markt te ontwaren!
Voor degenen die geen kleine kinderen hebben die naar de opvang moeten: het zit zo. Omdat er te weinig kinderopvang is, mogen ouders hun kinderen ook onderbrengen bij zogeheten gastouders, die de kinderen opvangen in de huiskamersfeer. En mits ze die gastouders ook betalen, krijgen ze gewoon de gebruikelijke financiële tegemoetkoming van Rijk en werkgever. Dus werden oma’s en opa’s, buurvrouwen en weet ik veel wie opgevoerd als betaald gastouder.
Maar omdat onze overheid graag elk gaatje naar elk in de verste verte misschien opdoemend veiligheidsrisico met papieren regelgeving wil dichtplakken, komen er nu allerlei eisen voor die gastouders. Ze moeten een EHBO-diploma hebben, goed Nederlands spreken en een gastouderdiploma halen bij een Regionaal Opleidingscentrum. Anders stopt de financiële tegemoetkoming.
Tienduizenden gastouders dreigen nu af te haken. Maar voor een tuinder zijn zulke eisen natuurlijk gesneden koek. Wij voldoen aan hónderden van dat soort regeltjes. En met onze huiskamersfeer zit het wel goed. Eens kijken wat er verder nog in de krant staat.

Rik Prikkel
51/2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten