vrijdag 27 juli 2012

Gooien

Jaarlijks gooit Nederland voor 4 miljard euro aan voedsel weg. Las ik in mijn dagblad. Jeetje wat veel, moeten we dan roepen. Maar het blijkt neer te komen op 55 kilo per persoon per jaar. Oftewel 150 gram per dag. En dan valt het misschien wel weer mee.
Eens even kijken wat ik vandaag heb weggegooid: twee peren die er in de supermarkt lekker uitzagen, maar die maar niet rijp wilden worden. Totdat ze onderin de fruitschaal alsnog érg rijp bleken te zijn geworden. Een restje rijst waar we niet meer aan toe zijn gekomen. Een paar plakjes ham die een beetje raar begonnen te kleuren. Hee, ik zie ook een sinaasappel in de bak liggen, waarschijnlijk door Ineke weggegooid. Weegt die met schil en al mee?
Of we morgen wel door de hele zak gesneden krulslamelange zijn heen gekomen weet ik ook zo net nog niet. En Anne gaat zo dadelijk de eendjes voeren met wat oud brood waar zelfs geen tosti meer te maken is.
Ach, zo dramatisch is het niet, 150 gram per dag. Als we de consument voorhouden dat hij elke dag 200 gram groente tot zich moet nemen, dan doen we ook toch net alsof dat toch eigenlijk helemaal niet zo veel is. Een fatsoenlijk tomatengevecht kun je er in elk geval niet mee houden.
Dus dames en heren consumenten, blijven kopen, ook al is het voor de weggooi.
Stel je voor dat dat stukje vraag ook al wegvalt.
Rik Prikkel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten