dinsdag 17 juli 2012

Bijblijven


De creatieve geesten die vorig jaar al zijn gaan nadenken over tuinbouwvakbeurs Hortifair 2002 hebben dit jaar een intrigerend motto verzonnen. ‘Iedereen wil bijblijven’.
Ik zie dan zo’n drukke beursdag in de RAI voor me, met kriskras door elkaar krioelende telers, die dus allemaal willen bijblijven. En ze hebben het allemaal zó druk met rondlopen dat ze vergeten te vragen: ik wil bijblijven, maar wáárbij eigenlijk?
Dat is ook helemaal niet de bedoeling van zo’n motto. Het motto moet aanzetten tot beursbezoek. Telers zijn al koortsachtig bezig met bijblijven. En van dit motto open en bloot op de poster van de Hortifair worden ze alleen maar nerveuzer. Want hoe meer nieuwe bijblijvers er bijkomen, hoe moeilijker het wordt er ook nog een paar áchter je te laten. Voor je het weet ben je een achterblijver geworden.
Elke Japanner die je straks op de RAI voorbij loopt is een potentiële nieuwe bijblijver, die straks zelf op zijn sloffies die lucratieve Japanse markt gaat bedienen. Elke jonge knul van de middelbare tuinbouwschool is een potentiële nieuwe bijblijver, die met aangeboren computervingertjes allerlei ongehoorde automatiseringstrucjes uit zijn pc rammelt en jou op zijn sloffies tot dinosaurus reduceert. Elke buurman die je tegenkomt is een potentiële nieuwe bijblijver in de schaalvergrotingstrend, waarvoor hij en passant wel jouw grond moet inpikken.
Misschien dit jaar omwille van de bloeddruk maar eens een keer naar de Huishoudbeurs.
Rik Prikkel, 30/2002

Geen opmerkingen:

Een reactie posten