dinsdag 17 juli 2012

Reclame


De komkommertelers laten zich van hun zeikerigste kant zien. Terwijl ze juist blij zouden moeten zijn. Uitzendbureau Start zendt, met een spotje van een jongeman die door een soort jungle dwaalt, maar bij nader inzien als uitzendkracht in een komkommerkas blijkt rond te lopen, de boodschap de wereld in dat als je wilt sparen voor een verre buitenlandse vakantie, je dat heel goed kunt doen door komkommers te gaan plukken. Niet alleen verdient dat kennelijk goed. Je kunt tussen het weelderig komkommerstruweel ook nog eens goed in de stemming komen voor straks in het tropisch regenwoud. Veel groen en altijd zomerse temperaturen. Gratis reclame voor werken in de kas.
Maar nee, de komkommertelers zien dan aan het eind van het spotje dat de jongeman door een wat norse figuur in een groene stofjas een stapel houten kratten in de handen geduwd krijgt. En dan meteen gaan roepen dat het zo allang niet meer toegaat in de moderne glastuinbouw. Tjongejonge. Alsof televisiekijkers denken dat het reclameblok een serie minidocumentaires is, waarin een op zorgvuldige wijze tot stand gekomen, realistische weergave van het Nederlands bedrijfsleven wordt geboden.
Beste komkommertelers. Scoot werkt in het echt níét met paarse mannetjes. Nederlandse pensionhoudstertjes hebben in het echt géén oranje shirt onder hun bloemetjesjurk om onverhoeds buitenlandse voetbalsupporters mee te laten schrikken. En om Power Points te sparen hoef je in het echt níét met bokshandschoenen achter het stuur van je auto te zitten.
Rik Prikkel 25/2000

Geen opmerkingen:

Een reactie posten