dinsdag 17 juli 2012

Irritatiegrens


Bent u wel goed bereikbaar?
KPN Telecom meet jaarlijks de bereikbaarheid van zakelijk Nederland en komt steevast tot sombere uitspraken hierover. Slechts 47 procent van de doorgemeten organisaties voldeed in 1999 aan de door KPN opgestelde bereikbaarheidsnorm. Voor een bedrijf dat zoveel mogelijk telecommunicatiemiddelen probeert te slijten kan die norm natuurlijk ook niet hoog genoeg liggen. Een belangrijk criterium wordt bijvoorbeeld gevormd door de irritatiegrens. De irritatiegrens van bellers is volgens KPN al overschreden als de gebelde partij de telefoon langer dan 15 seconden laat overgaan alvorens op te nemen.
Er zal ongetwijfeld diepgaand wetenschappelijk onderzoek zijn verricht naar die irritatiegrens. En ik zal dan wel een buitenbeetje zijn. Want ik vind het zelf altijd heerlijk om eventjes weg te dromen terwijl de telefoon aan de andere kant overgaat. Regelmatig een half minuutje ongegeneerd niets anders doen dan wezenloos voor je uit staren, half gehypnotiseerd door het traagritmisch piepje uit de hoorn. Zeker geen verloren tijd. Zo'n micropauze schijnt bijvoorbeeld een probaat middel te zijn zowel tegen RSI als tegen burnout. Schitterend moment ook om zomaar ineens op een briljant idee te komen.
Wat is er dan fijner dan te bellen met een teler en na ruim een minuut merken dat er definitief niemand meer opneemt. De teler is op het land, zijn vrouw is boodschappen doen, de kinderen naar school, fantaseer ik. En dat ik met die weergave van een achterhaald rollenpatroon waarschijnlijk menigeens irritatiegrens doorbreek, ach.
Rik Prikkel, 13/2000

Geen opmerkingen:

Een reactie posten