vrijdag 27 juli 2012

Lichtvervuiling

Een vreemd soort gekrenkte trots maakte zich laatst van mij meester. Er is maar één glastuinbouwgebiedje genomineerd als lelijkste verlichte plek van Nederland. En dan nog een kas in Almere. Van de weeromstuit is Tuinderij Prikkel nu ook overgestapt op belichting. Want laat ik het maar bekennen, ik ben een groot fan van licht. Wat moeten wij zonder licht? De hele schepping is ermee begonnen. Voordat de Grote Bouwvakker in de hemel aan Zijn heilig handwerk begon, zei Hij “Er zij licht!” en Hij ontstak die grote bouwlamp, waar wij met zijn allen nu nog zo’n hoop plezier van hebben als we op vakantie gaan naar de Costa del Sol én natuurlijk als we een groenteplantje of fruitboom willen laten groeien en bloeien.
Om me heen kijkend naar wat er in de rest van Nederland de laatste jaren wordt gedaan met licht in de donkerste tijden, dacht ik weleens: nou jongens, iets minder kan ook wel, zo is het allemaal wel heel erg uitbundig.
Maar ja, je moet mee met je tijd. En wie trots is op zijn bedrijf, die mag dat ook best laten zien. En zíén dat kun je het nu. Het was een hele klus. Nog nooit zoveel lampjes uit de klit moeten halen. En voordat je die lichtslangen echt strak aan je gevel hebt gemonteerd, dat heeft toch meer voeten in de aarde dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Ik moet alleen nog een paar flikkerende rendieren in de voortuin en wil ook nog een paar van die geinige kerstmannen op verlichte ladders tegen de schuur aan laten klimmen. Lelijk? Mooi? Licht!
Rik Prikkel
December 2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten