dinsdag 17 juli 2012

Clichés


Opperboer Gerard Doornbos ergert zich aan de achterhaalde clichés op basis waarvan politiek en media oppervlakkige discussies voeren over de land- en tuinbouw. Hoe gelijk hij heeft werd vorige week bewezen door culinair journaliste Anne Scheepmaker van NRC Handelsblad. Zij zat bij Barend en Van Dorp en ze plaatste enige zeer behartenswaardige kanttekeningen bij het werkelijke gemak, de bereidingssnelheid, de voedingswaarde en de prijs-kwaliteitverhouding van zogenaamd gemaksvoedsel. Tot daar alles oké. Maar toen verviel ze helaas in van die uitgekauwde snobistische praat over de Hollandse groenten waaraan geen smaak meer zou zitten. Alsof niet jaar in jaar uit objectief wetenschappelijk onderzoek door de Nederlandse proefstations geheel andere taal spreekt. En het werd nog erger toen ze haar mening begon te geven over hoe supermarkten groente weken of maanden van tevoren met tonnen tegelijk bestellen en hoe daarentegen Marokkaanse en Turkse groentewinkeltjes kleinere hoeveelheden groenten en fruit kopen, de lijnen dus korter zijn en het product dus verser en smakelijker. Huiveringwekkende onzin, waar door de heren interviewers uiteraard niets tegen werd ingebracht. Het zijn natuurlijk maar meningen. Maar als een land van meningen aan elkaar komt te hangen en mensen weinig anders meer hebben om hun beslissingen en hun gedrag op te baseren, dan moet er toch eens wat worden gedaan aan de ongebreidelde vrijheid van meningsuiting. Bij deze onthou ik mij daarom alvast vrijwillig van de op zich gerechtvaardigde mening dat mevrouw Scheepmaker bij wijze van rectificatie bij Barend en Van Dorp met keiharde Canarische tomaten bekogeld dient te worden.
Rik Prikkel 49/2002

Geen opmerkingen:

Een reactie posten