dinsdag 17 juli 2012

Papierwerk


Tussen een glad verkooppraatje en de stroeve realiteit gaapt vaak een kloof waar zelfs Spiderman hoogtevrees van krijgt. Dat schijnt ook Relan, de nieuwe organisatie voor al uw socialeverzekeringszaken, op voorhand aan zijn klanten te willen duidelijk maken. Of snap ik de symboliek van die kraanvogel niet helemaal? Relan is de holding waarin onder meer het GUO, het Stigas en de Sazas zijn ondergebracht. In het logo zit een kraanvogel. In het eerste jaarverslag van Relan zit ook een kraanvogel, in de vorm van een paar nog ongevouwen vierkante vouwblaadjes, waar een instructie in tien stappen bij zit om een kraanvogel te vouwen via de Japanse vouwkunst origami.
Ik ben van mezelf een creatief tiep, dus ik begin meteen te vouwen. Maar bij stap 1 begin ik het al warm te krijgen. Ik ben ook een doorzetter. Maar na een paar uur zweten ben ik pas gevorderd tot stap 4. Ben ik nou zo dom en onhandig dat ik die pijltjes en stippellijntjes op de tekeningetjes niet snap? Hoe ik ook probeer mijn blaadje te vouwen zodat het op tekeningetje nummer 5 lijkt, het lukt niet.
Relan moet het helemaal gaan maken voor de ondernemer, met minder rompslomp, minder loketten met schotjes ertussen, meer actie, minder papier. Maar de mannen van Relan demonstreren dat ze je ook met één miezerig vouwblaadje nog een avond papierwerk kunnen bezorgen. Zonder dat je het gewenste resultaat bereikt. Zoals vanouds.
Rik Prikkel 40/1998

Geen opmerkingen:

Een reactie posten