dinsdag 2 oktober 2012

AH in vredestijd


Begint Albert Heijn nu wel of geen nieuwe prijzenoorlog? Daar wijdden de media vorige week scherpe analyses aan. Dé supermarkt van Nederland adverteert met het motto ‘Hoe kunnen we u helpen in tijd van bezuinigingen?’ Dat belooft veel goedkoops.

Of wij er als tuinbouwsector blij mee moeten zijn, dat wil ondanks de genoemde analyses maar nooit helder worden. Want veel aanbiedingen kunnen twee gevolgen hebben: of de inkopers gaan nog harder op zoek naar nog goedkopere leveranciers; of door al het gestunt met misschien ook verse groente en fruit gaat de vraag naar al dat lekkers omhoog en moeten de inkopers juist meer gaan betalen vanwege meer vraag bij gelijkblijvend aanbod.

Ik ben maar eens boodschappen gaan doen. De stemming was bij mijn eigen Albert Heijn niet anders dan twee weken geleden, toen ik voor het laatst met mijn sleepmandje de groentehoek op kwam kuieren. Geen gespannen personeel. Niemand gewapend. Laat staan tot de tanden. Ook de klanten waren nogal relaxed. Vredig, zou ik zelfs willen zeggen. Ik had samen met een mij verder onbekend oud vrouwtje het rijk alleen op de agf-afdeling.

De AH-persiflage van het groentekraampje op de markt, waarmee de landelijke tv-reclame de laatste tijd weer zo olijk uit de hoek kwam, was in mijn Albert Heijn alweer opgedoekt. Maar uiteraard is er altijd wat in de Bonus-aanbieding. Rode paprika 1 betalen en 1 gratis. Bloemkool en prei ook lekker goedkoop. En de meloenen extra lekker, want we mochten stukjes proeven met een prikvorkje. Inderdaad, lekker sappig en zoet.

Niet alleen ontbrak hier elke oorlogsstemming, ook kon ik constateren dat elke vorm van crisissfeer ontbrak. ‘Tijd van bezuinigingen?’ Bij AH, of bij om het even welke andere Nederlandse supermarkt blijkt daar anno 2012 totaal niets van. Alles is gewoon nog steeds te koop, nergens lege schappen. Zwervers voor de deur die de klanten aanklampen of ze iets te eten kunnen missen uit hun zojuist volgegooide karretje? Niet gezien. De vaste straatkrantverkoper groette me vriendelijk en zag er in het lentezonnetje welvarend uit.

Kunnen we derhalve rustig gaan slapen? Dat natuurlijk per definitie niet. Want het moederbedrijf van Albert Heijn heeft net voor 350 miljoen euro Bol.com gekocht. En dat moet toch weer worden terugverdiend. En we weten allemaal dat ze dat in Zaandam vooral doen met het verschil tussen inkoop- en verkoopprijzen van groente en fruit. U weet dat ik er een groot voorstander van ben dat supermarkten groente zo duur mogelijk maken. Zodat de consument de waarde van het product ingepeperd krijgt. Zou de tuinder daar dan ook eens een centje meer van krijgen, dan wordt het pas echt vrede.

Rik Prikkel

Maart 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten